Erik Madsen/DK

Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 3328: Sista rapporten från invigningen, 19 juni.

Roskilde, den 23. juni 2026.

Roskilde-bloggen # 3326: invigningen. - Fotosidan

Roskilde-bloggen # 3327: Det nya utseende. - Fotosidan

Bildtexterna finns under bilderna. 

Klicka på + om du tror att det blir bättre :-)

"Roskilde Krukkerne" var en gåva från den dåvarande ägaren och direktören för företaget "Stryhns Leverpostej" - Elsebeth Stryhn. Gåvan gavs och restes i samband med firandet av Roskilde stads 1000-årsjubileum. Krukkerne är 5 meter höga och väger 8 ton hver, de restes 1998.

Bänkarna var inte helt färdiga. Tydligen på grund av materialproblem. När det är löst tror jag att det också kommer att finnas en liten scen här till vänster i bilden.

Allt ser bättre ut med solen på.

Och så blev fotografierna både - med situationer - street - stadsmiljö och dokumentärt innehåll.  Nej, förlåt, inte stret :-)

På gensyn.

Added 2026-06-23 13:09 | Read 94 times. | Permalink
Trevligt! Det ser bra ut med det gröna dessutom, det blir extra fint när de vuxit till sig om ett par år.. Ser själv grönskande nya träd på Södermalmstorg/Mälarterrassen vid nya Slussen, där träden klarade vintern fint, trots sen plantering i höstas! Även en fin Magnolia blommade fint för drygt en månad sedan..
Hilsen!
Svar från Erik Madsen 2026-06-23 13:32

Hej Jan – tack för dina vänliga kommentarer.
Det borde ordna sig med tiden.
Jag tror att detta sprider sig för att göra en del av stadsområdena grönare.
Nästa etapp här i Roskilde blir förändringen av en av våra gågator – Algade. Här arbetar de med den första etappen och de återvinner de dyra gatstenarna och plattorna som blev över här på Hestetorvet.👍
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik! Det ser fint ut och blir säkert ännu trevligare när växterna växt till sig och blivit lite större. Fina mjuka former, fast de är gjorda av sten. Krukorna är fantastiska konstverk och pryder verkligen sin plats på torget.
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Svar från Erik Madsen 2026-06-23 13:42

Hej Bjarne - tack för dina kommentarer.
Det borde ordna sig med tiden.
Bänkarna ska ha träbeklädnad, vilket sitter på några av dem.
De olika hantverkarna hade instruerats att ta extra hand om Krukorna och att det skulle bli ett ersättningskrav om något hände med dem under byggtiden. Som en av de anställda sa med glimten i ögat, skulle hans arbetsgivares företag gå i konkurs om en av krukorna vältes omkull :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Dom där krukorna tycker jag är riktigt fina och coola. Skoj att se, bra bilder Erik.
Svar från Erik Madsen 2026-06-23 20:55

Hej Morgan – tack för dina kommentarer och för att du tittade in – det uppskattas mycket.
Med vänliga hälsningar från Erik.
Vilka krukor! Väldigt dekorativa.
Om man får fina, men jättelika 8 ton tunga krukor i dekorativa färger, är en utställning på torget kanske det bästa alternativet... :-)
Har alltid tyckt att krukorna är så fina, så de är bekostade av leverpastej, jo jag brukar köpa leverpastej i Danmark, men det blir inte alltid Stryhns.

Bra att få ut 3 bloggar av 100 bilder, jag brukar använda 500 bilder för att få ut en blogg 😊
Svar från Erik Madsen 2026-06-23 20:50

Hej Peter D. - tack för dina kommentarer.
Stryhns huvudkontor ligger fortfarande i Roskilde. Sedan 2008 har hela Stryhns-gruppen varit 100 % ägd av Agra, en norsk koncern som grundades 1885 och fortfarande är familjeägd.
Gruppen köpte företaget och slog samman det med Graasten Salater, K-Salater, Langelænder Pølser och Jensens Køkken.
Vi brukade köpa Stryhns förr i tiden, men idag köper vi den hemlagade från vår slaktare.
Ja, det fanns fler fotos än vad fotografen vanligtvis tar med sig hem. Och derfor raderade bildredaktören ochså 42 af bilderna 😊
Med många vänliga hälsningar från Erik.

Add

Previous posts