Erik Madsen/DK

Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 3264: Vintage Car och Vintage Kamera ?

Roskilde, den 17. marts 2026.

En liten fortsättning på tidigare blogginlägg:

Roskilde-bloggen # 3263: Veteranbilar - Veterankameror och objektiv. - Fotosidan

Texterna till bilderna finns under bilderna.

Alvis 1935/36 fotograferet med en Nikon Coolpix P7100 - f/3,5 - 1/100 sek. - ISO 200.

Ägaren till den här bilen kallade den en Vintage Car.

Copiloten säger:

Vintage Cars omfattar vanligtvis bilar som tillverkades under perioden 1919–1930.

Vissa klubbar använder något andra årtal, men perioden efter första världskriget och fram till början av 1930-talet är standard.

Vintage Cars är sällsynta, mycket tidiga bilar, ofta av stort historiskt värde.

Jag fick den här kameran av en granne som tyckte att jag borde ha en kamera med mitt eget namn på (Erik Madsen) 😊

Den ser inte ut att ha använts mycket. Jag har inte tagit några bilder med den.

Copiloten säger:

Din Zenit EM-kamera med serienummer 77006776 tillverkades nästan säkert 1977. Zenit-kameror från KMZ följde generellt ett system där de två första siffrorna i serienumret anger tillverkningsåret – och EM-modellen tillverkades från 1972 till 1984.

Hur vet man det ?:

Här är den korta förklaringen:

Zenit‑kameraer från 1970’erne använder vanligtvis formatet: YYxxxxxx, hvor YY = årstal.

Dit nummer 77006776 börjar med 77, vilket pekar mot 1977.

Detta överensstämmer med den kända produktionsperioden för Zenit EM (1972–1984).

Lite extra om Zenit EM:

Produceret af KMZ (Krasnogorsk Mechanical Plant).

Känd som en förbättrad version av Zenit E med automatisk bländarnedbländare.

Tillverkad i nästan 1 miljon exemplar.

På gensyn.

EDIT i dag 18/03-26 - klokken 15.30.

De små detalje fotos har tagits bort och en del av texten har ströks över.
Jag ville bara veta när kameran tillverkades – inte för att det var särskilt viktigt. Och tydligen fick jag inget användbart svar på det heller. Pyt :-)

119/3-26: Efter att ha läst Peter H:s senaste kommentar - tillåter jag mig att dra slutsatsen att min kamera förmodligen är från 1977 och sedan inget mer om det 👍

Added 2026-03-17 21:43 | Read 349 times. | Permalink
Du måste pröva kameran Erik! :) Objektivet är även ganska populärt idag! Även på digitalkameror!
Här är ett testprotokoll! :)
https://www.cyberphoto.se/captains-log/alla-helios-44-mot-varandra
Mvh Bengan
Svar från Erik Madsen 2026-03-18 14:20

Hej Bengt - tack för dina kommentarer och länken.
Jag hade helt glömt bort hur mycket INTRESSE och kunskap det finns bland medlemmarna här på FS om gamla/äldre objektiv.

Och hur många åsikter det finns - för och emot AI (Copiloten) :-)😊
Jag ville bara veta när kameran kunde ha producerats, och jag kunde ha frågat medlemmarna här om det också.

Just nu ser det inte ut som att Peter H. och Martin kan komma överens och vad ska vi tro på :-):-) 😂
Nu låter jag dem debattera vidare - så länge de vill :-)

Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jättesnygg bil! British Racing Green "rätt" kulör. Fotot gör den rättvisa.

Jag har ett Helios 44 M fast med Pentax K bajonett. Manuellt förstås och därmed tungarbetat för oss som vant oss vid AF m fl finesser. Kan ta bra bilder, ibland med "swirly bokeh" som kan vara kul nån gång. Testa själv, en trevlig nostalgi tripp.
Svar från Erik Madsen 2026-03-18 14:26

Hej Måns – tack för dina kommentarer. Precis – Racing Green. Jag hade en Moris Mascot i den färgen när jag var yngre.
Jag tror inte att jag kommer att ta bilder med den.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag håller med Måns! Bilen är urläcker. Zenit EM kan kanske inte får samma ampra lovord... :-)
Captain på Cyberphoto bör kanske titta lite djupare i sin loggbok, Helios 44 är ingalunda någon kopia på Biogon - utan på Biotar. Det är två helt olika konstruktioner.
Massproducerade ryska objektiv kan ge ett väldigt olika utfall, men om du har lite tur så kan din Helios 44 mycket väl användas. Jag har sett mycket angenäma resultat, använt på digitalkameror.
syntax 2026-03-18 07:54

Jag hittade detta bland gamla bloggar... :-)
Här hade man utvecklat objektivet lite. Se min kommentar till Nils Bergqvist:
https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/att-fota-eller-inte-fota-det.htm
ztenlund 2026-03-18 10:58

Kaptenen verkar ha slarvat då det står omväxlande Biotar och Biogon om man tittar igenom alla inlägg om Helios-objektiven då det även finns inlägg om enskilda exemplar/varianter.
Svar från Erik Madsen 2026-03-18 13:42

Hej Peter H. - tack för dina mycket trevliga och uttömmande kommentarer.
För det första frågar en dum dansk: Var finns det något om objektivet i mitt blogginlägg? Jag borde kanske ha visat vad jag letade efter - nämligen när kameran kunde ha producerats och inget annat. Jag kunde också helt enkelt ha utelämnat den sista informationen, om det är där något är fel? Jag kunde också ha utelämnat de små fotografierna.

"Copiloten" visar var informationen kommer ifrån, och här var den från Wikipedia. Jag vet inte hur många som använder och tror på det som står här, men jag antar att man kan registrera sig där och gå in och korrigera och redigera om man tycker att något är fel.

För det andra kunde jag också helt enkelt ha frågat några av de många kloka och kunniga medlemmarna här på FS :-)😊
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Erik Madsen 2026-03-18 13:44

Hej igen Peter. Jag har läst ditt tidigare blogginlägg – underbara bilder på en blivande stjärnfotograf.
Med vänliga hälsningar Erik.
ztenlund 2026-03-18 13:50

Objektivet sitter ju på kameran och Bengan länkar till "Captain's log" hos Cyberphoto som handlar om en jämförelse mellan en bunt olika versioner av objektivet. Därav Peters "Captain" och mitt "Kaptenen".
Svar från Erik Madsen 2026-03-18 14:01

Hej Martin - tack för att du tittade och läste med här.
Copilot är ett tillägg till Microsofts sökfunktion, och som jag skriver till Peter H. informerar den var den får sin informationer ifrån och skriver ut den i ett textflöde. I det här fallet var Wikipedia källan.
Svaren är mycket beroende av hur frågorna är formulerade och hur omfattande de är. Oavsett vilka sökalternativ vi använder är det alltid bra att vara kritisk till den information man får, och det kommer förmodligen att bli svårare och svårare med tiden. Och då är det bra att vi har dig, Peter H. och andra smarta hjärnor :-)😊
Med många vänliga fotohälsningar från Erik.
PS: Se även mitt svar till Peter H.
Svar från Erik Madsen 2026-03-18 15:26

Hej igen Martin.
Kom ihåg att skriva vem dina kommentarer är till när de plötsligt dyker upp mitt i "tråden". Som den här:
"Objektivet sitter ju på kameran och Bengan länkar till "Captain's log" hos Cyberphoto som handlar om en jämförelse mellan en bunt olika versioner av objektivet. Därav Peters "Captain" och mitt "Kaptenen".

Jag redigerar och tar bort de små fotona, som uppenbarligen har väckt mer uppmärksamhet än jag tänkt mig. Jag ville bara veta när kameran tillverkades, och varken Copiloten, du eller Peter H. kan helt bive eniga om det :-)

Angående Copilot eller andra sökfunktioner - Se mitt svar till dig/Martin idag kl. 14:01.

Och sedan låter jag dig och Peter H. debattera vidare så länge ni vill :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
syntax 2026-03-18 20:29

Erik.
Jag ”debatterar” inte, jag försöker bara tala om det jag vet - eftersom jag har en lång erfarenhet av fotoindustrin i Sovjetunionen. Copilot har inte det, eftersom dess källmaterial är högst svajigt.
Anledningen till att man gärna fokuserar på objektivet är att det nästan alltid utgör en säker datering. De två första siffrorna betecknar tillverkningsåret. Med kamerans nummer är det inte alls lika säkert. Det kan utgöra ett indicium, men inte mera.
Du vill veta när din Zenit EM är tillverkad? Det kan man alltså inte veta riktigt säkert - men om man har anledning att förmoda att objektivet satt på från början (vilket ju är det vanliga i sådana fall som ditt), då utgör det en säker datering av även kamerahuset.
Svar från Erik Madsen 2026-03-19 10:28

Hej Peter H.
OK - debattera var nog fel ord - förlåt.
Det spelar nog ingen roll var och med vilken sökfunktion man använder (google, Wikipedia, copiloten, etc.) Sedan är det viktigt att vara kritisk mot källan. Jag har själv upplevt "felinformation" eller missförstånd när det handlat om Volvo och särskilt om Amazons.

Om jag får ett liknande "problem" en annan gång kommer jag först att fråga här på FS och sedan måste man också välja vilken "sökmotor/person" jag litar mest på :-)😊 Här om den ryska fotoindustrin tror jag att du har den nödvändiga erfarenheten och kunskapen.

Jag var så dum och okunnig och trodde att det var numret på kameran som jag borde titta på!
Serienumret på objektivet är: 7714838, så om den har suttit på kameran sedan ny, då antar du och jag att kameran förmodligen är från 1977?
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Just nu upplever jag min bil lite vintage, även om den inte nått den åldern så känns det som den fått vissa krämpor. När jag var i Melby Overdrev för någon vecka sedan så hade bromsen på höger fram låst sig så hela hjulet var varmt. Sökte på nätet och hittade en bilservice i Frederiksværk som kunde ta bilen med en gång, det var ett bromsok som hängt sig, han bytte oken, skivor och klossar på båda sidorna på en dag och det kostade runt 6500 dkr, så ändå inte så farligt. Igår när vi nu är i Sverige för för ett kort uppehåll, planen är att åka till Danmark idag, så fungerade inte kylsystemet, det kom inte upp någon temperatur på mätaren och motorn blev varm, kanske kan det vara så enkelt som termostaten, ringde till min Opelservice i Helsingborg och de hade en tid om en vecka, så där står jag nu. Får ringa runt några andra idag.

Väldigt vacker bil du visar, kanske går den t.o.m bättre än min
Svar från Erik Madsen 2026-03-18 15:02

Hej Peter D. - tack för dina kommentarer.
Ha ha Vintage - det kommer nog att ta några år.
Ja, det är reparationskostnaderna som kommer mer och mer allt eftersom tiden går. Men du har säkert lagt undan en del av pengarna som du sparar genom att inte köpa en ny bil. Nu kan jag inte komma ihåg direkt vilken bil du har. Vi/AG kör en Toyota som är över 20 år gammal (bilverkstädernas skræk). Nu kör den också väldigt få mil om året, men den ska synes vartannat år, och det har den gjort bra varje gång. De flesta vintageentusiaster gör antingen underhållet själva eller har några vänner som kan. Jag hade en pensionerad Volvomekaniker och en vän som hade renoverat flera Volvomodeller, som båda hjälpte mig.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
pdahlen 2026-03-18 18:29

Har en Opel Corsa, den har gått 270000km på snart 10 år, så det är väl ett visst slitage. Men jag är annars nöjd med bilen, den går bra och tyst (när den går). Det har inte varit några större reparationer tidigare och som du säger så sparar man en hel del pengar genom att behålla en äldre bil.
Kameran kan jag inte säga så mycket om annat än att det var generöst av din granne att ge bort den och fyndigt att den hade dina initialer. Den gröna bilen måste jag hålla med om är väldigt snygg och hela bilden är mycket välgjord. Bilen är placerad i en perfekt miljö och jag gillar att den står på grus. Det syns att det är en typ av fotografering du har stor erfarenhet av.
Hälsningar Lena
Svar från Erik Madsen 2026-03-18 14:41

Hej Lena - tack för dina kommentarer.
Bilden är från min tid som fotograf för "Veteran Tidende". Redaktören där "krävde" att hela bilen skulle fotograferas snett framifrån.
Bilden levererades - dock utan ramen som jag har lagt till i mitt eget exemplar - sådant "pjat" mottogs inte väl av honom :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Nu vet jag ingenting om serienumret på Zenit, men notera hur förrädiskt Copilot uttrycker sig för att låta övertygande. Jag menar inte att påståendet inte stämmer, men man skulle kunna göra samma påstående om en Nikon FM2n med serienummer som börjar på 87 och låta övertygande, dvs att det stämmer med den kända produktionsperioden. Saken är klar, eller? Nej, kameror med sådant serienummer är väsentligt nyare än 1987 och kamerorna är inte alls numrerade på det sättet. Jag tror att alla med så högt serienummer är CE-märkta och mot slutet av tillverkningen. Skulle man söka på en tidigare kamera från 80-talet skulle man inte kunna få ihop ett sådant falskt påstående då de börjar på 7x.

Om EM vill komplettera samlingen så kanske den enkla Nikon EM, som det står EM på sökarhuset på också är intressant. :) Möjligen lättare att använda om den fungerar då den är byggd enbart för bländarprioritet ihop med AI-kopplade objektiv.
syntax 2026-03-18 11:51

Samtliga objektivtillverkare i dåvarande Sovjetunionen använde till 95% tillverkningsåret som de två första siffrorna i serienumret. När det gäller kamerahusens numrering, är det vanligt men mera fladdrigt.
Hej Erik! Två fina vintage-"prylar" av helt olika slag. Det är en fantastiskt fin bil och kameran ser absolut inte illa ut den heller. Snyggt med EM på framsidan! Hoppas den är i funktionsdugligt skick.
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Svar från Erik Madsen 2026-03-20 10:36

Hej Bjarne - tack för dina kommentarer.
Håller med, men det krävs en man för att hålla den igång och för att kunna köra den. Ägaren här har lång erfarenhet av särskilt engelska veteran- och vintagebilar.
"EM-ameran" ser mycket välskött ut och det enda jag tycker inte fungerar är ljusmätaren. Jag tror dock inte att jag kommer att ta bilder med den.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik! En otroligt vacker Alvis som man fortfarande kan köpa originaldelar till, Alvis tillverkar numera liknande bilar.
Jag gav min gamla Zenit till välgörenhet nyligen. Men objektivet behöll jag, det är bra!!!
Svar från Erik Madsen 2026-03-20 10:49

Hej Stefan - tack för dina kommentarer.
Det stämmer, och det gäller särskilt många engelska veteranbilar. Det var inte ett problem med de flesta delar till min Amazon när jag hade den från 1997/98 till 2016/17. Det som kunde vara svårt var kromdelenar, listerna och stötfångarna. Listerna på min var okej, men ett par av mina stötfångardelar var i vad som kallades "bruksskik". Jag kunde ha fått dem kromade, men eftersom allt annat var original valde jag att låta dem se ut som de var - originala.

Det var en bra idé att lämna över sina gamla utrustninger till välgörenhet innan mina arvingar bara slänger bort det :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.



(now shown)

To avoid getting spam and other kind of trash comments, please enter the control code below.
« enter the number twenty as digits in this field

Add

Previous posts