Erik Madsen/DK

Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 3250: Nostalgi.

Roskilde, den 20. februar 2026.

Bildtexterna finns under bilderna.

f/4 - 1/125 sek. - ISO 1600.

Från diverse lådor.

f/4,5 - 1/125 sek, - ISO 2500.

Jag köpte själv den bruna modellen 1964. Samtidigt köpte jag min första kamera, en Ilford Sportsman. Och ljusmätaren var dyrare än kameran. Den svarta måste ha legat i en låda med några arvegods.

f/4,5 - 1/125 sek. - ISO 2800.

Dias minner.

f/4 - 1/125 sek. - ISO 1400.

Jag vet inte var jag fick den ifrån.

f/5,6 - 1/125 sek. - ISO 3600.

Det fanns bara en manual med på en engelskspråkig CD-ROM. Och sedan kunde man skriva ut en på danska från Nikons danska webbplats, som var cirka 200 sidor lång. Jag klagade på det och hänvisade till den danska konsumentlagstiftningen som gällde vid den tiden. Det tog bara några dagar, och den här kom på danska med post från Irland!

P-indstilling: f/8  1/250 sek. - ISO 200.

P-indstilling: f/8 - 1/500 sek. - ISO 200.

Alla bilder här är tagna med en Nikon D700 och ett AF NIKKOR 35-70 mm 1:3.3 - 4.5-objektiv.

Såvitt jag har kunnat reda ut, ska det här objektivet vara från 1986? 1989. Det är inte en D-version.

På gensyn.

Added 2026-02-20 23:24 | Read 197 times. | Permalink
Jag känner igen de gamla grejorna!
Din AF 35-70 mm har byggts mellan Sept 1986 och Okt 1989
och i 2 omgångar, nämligen med serienummer 2000001-2238797 samt 3000001-3551364. På så sätt kan Du kanske gissa, när Din är byggt.
Mvh Wolfgang
ztenlund 2026-02-21 00:39

Nja, det är den nyare varianten med fokusring i gummi som började tillverkas 1989. Optiskt är det väl dock sak samma.
Svar från Erik Madsen 2026-02-21 00:42

Hej Wolfgang – tack för din kommentar.
Men jag kunde inte hitta serienumret. Där sitter ett filter på den som jag inte kan lossna och därför inte ta bort. Det sitter så hårt att jag inte vågar dra för hårt. Jag vet inte heller om serienumret syns på framsidan av objektivet. Jag måste kolla upp det imorgon.
Med många vänliga hälsningar och god natt.
Svar från Erik Madsen 2026-02-21 00:45

Hej Martin - var inte 1989 års version D-versionen?
Med vänliga hälsningar Erik.
ztenlund 2026-02-21 01:18

Det finns ingen D-version av det objektivet. De tidiga AF-objektiven, varav AF 35-70/3,3-4,5 är ett, hade bländarringar som var hårda och rätt smala, samt även en annan typ av runt lås för bländarringen. Mitt AF 70-210/4 är av den typen och finns inte heller med något annat, då det bara tillverkades en kort period. Många andra uppdaterades dock till den modernare designen minst vad gäller fokusringen redan innan Nikon hade börjat med D. Några finns därför med gamla designen, nya designen och nya designen med D-chip.

Nu är jag inte helt säker på rak arm vilket år Nikon började släppa D-versioner, men jag skulle tippa på ca 1992. AF 135/2 DC saknade D-chip när det kom och uppdaterades några år senare. AF 105/2D DC som kom lite senare hade D-chip från början. Hur många år det tog innan befintliga objektiv uppdaterades varierade en hel del.

Serienumret bör stå på bländarringen, ungefär motsatt bländarskalan. Siffrorna är lite mörkare.
Svar från Erik Madsen 2026-02-21 02:00

Hej Martin - tack för dina mycket utförliga kommentarer.
Jag kan inte hitta serienumret på den. Tror du inte att det står på framsidan av objektivet och att jag inte kan se det på grund av filtret?
Jag kan inte heller se serienumret på min AF Nikkor 28 mm 1:2.8, som inte är en D-version. Jag kan se serienumret på min Nikon 100 mm 1:2.8 E-serie. Och på min Zoom-Nikkor 35-105 mm 1:3.5-4.5.
Med många vänliga hälsningar och god natt från Roskilde/DK.
ztenlund 2026-02-21 02:29

Nej, det tror jag inte. Som sagt så är texten ganska mörk och finns i storleksordningen, men inte exakt, 180 grader från bländarskalan på bländarringen. Pröva att ta en ficklampa eller hoppas på solsken senare idag. :)
Svar från Erik Madsen 2026-02-21 11:53

Tack Martin.
Jag hittade det, men varken ficklampa eller dagsljus hjälpte mig.
Inte heller ett förstoringsglas räckte. Det står med väldigt små siffror. :-(
Jag måste söka hjälp från en av mina unga familjemedlemmar :-)
Jag kan inte förstå att det skulle finnas utrymme för en så lång sifferserie som Wolfgang skriver.
Med vänliga hälsningar, Erik.
ztenlund 2026-02-21 12:13

Wolfgang skriver intervall, dvs lägsta och högsta serienummer. Serienumret har alltså inget streck i sig. Givet att ditt är varianten med gummi på fokusringen så borde dock serienumret börja på 4 eller 5. Databas gör gällande att om det är tillverkat i Japan så börjar det på 4 (som det finns flest av) och i Thailand på 5.
Svar från Erik Madsen 2026-02-21 12:39

Hej igen Martin. Tack så mycket för din information.
Min är tMade in Japan och därför bör den första siffran vara 4.
Med vänliga hälsningar, Erik.
Man känner igen en del av grejorna men mycket har man gjort sig av med. Har dock en luftblåsare kvar, nu för att blåsa sensorn.

Kan förstå att man slutat att trycka upp manualen, den mer tekniska manualen till en Z6 är på 1000 sidor och så finns det ett par andra snabbguide samt för specifika områden. Det är också praktiskt att kunna söka i manualen. Sedan så är ju inte manualen frusen längre utan det kommer FW uppdateringar som kan ändra en hel del
Svar från Erik Madsen 2026-02-21 13:04

Hej Peter D. - tack för dina kommentarer.
Jag har också slängt en hel del, men jag har använt ljusmätaren några gånger med de analoga kamerorna som inte hade inbyggda ljusmätare. Jag använder ofta luftblåsaren i andra sammanhang också.
Diaprojektorn och pärlduken är sedan länge flyttad till fjärrarkivet - ifall arvtagarna vill titta på bildspel :-) Jag orkar inte digitalisera diabilder. Jag har aldrig känt någon lust att uppdatera D700. Det är mer nödvändigt och önskvärt med de nyare - särskilt de spegellösa kamerorna.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Zeiss sålde mycket stora mängder av exponeringsmätaren Ikophot efter kriget. Det är bra grejer. Över hälften av dem fungerar än i dag - och det är mycket i sammanhanget.
När jag går ut och plåtar med en historisk kamera, så ligger det en Ikophot i sitt bruna läderfodral i fickan.
ztenlund 2026-02-21 12:04

Din kommentar fick mig att kolla min lite bättre, även om jag har vetat att den inte är död. Efter att täckt med en svart tejpbit framtill och en mindre justering av nollningen med skruven på undersidan, så blev det så här mot persiennen när jag förde över värdena till en digitalkamera (med 50/1,8):

https://martinstenlund.se/files/temp/ikophot-test.jpg

Inte illa pinkat.

(Avfotograferingen av bakskärmen är från mobilen och bara överskickad via en "Note to self" till datorn. Mobilkameran gillar inte riktigt närgränsen som synes. På längre avstånd är kantskärpan normal.)
syntax 2026-02-21 12:52

Kul Martin!
Rekordet för mig står i mitt vitrinskåp - en Contax III byggd 1937 och med en selenmätare som stämmer på pricken - ner på multiplikatorerna.
Jag vet inte riktigt vad som kostituerar åldrandet av en selenmätare, men föreställer mig att mörkerförvaring i normal rumstemperatur och rimligen torrt, ger bästa förutsättningar.
Svar från Erik Madsen 2026-02-21 13:14

Hej Peter H. – tack för dina kommentarer.
Min fungerar perfekt och jag har även använt den med de analoga kamerorna som inte hade inbyggd ljusmätare.
Med vänliga hälsningar från Erik.
Hej igen, Erik. I min tabell står inget om gummiring, men jag har hittat en annan Nikkor AF 35-70 mm f/3,3-4,5 (utan D) som kan ha följande serienummer mellan Sept 1989 och 1994 och den har beteckningen "New". Dessa nummer är följande: Från 4000001 till 4890491 samt 5000001 till 5145524.
Alla mina gamla Nikkore har serienummer på ringen runt frontlinsen.
De gamla filter är svåra att ta av på grund av att ringen är för mjuk
Förstök istället att pressa hela handflatan ovanpå på filtreringen och vrid åt vänster. Mvh Wolfgang
ztenlund 2026-02-21 14:20

Om du inte har sålt det föreslår jag att du tittar på ditt AF Micro-Nikkor 105/2,8 och återkommer angående huruvida serienumret står framtill. ;) Det står framtill på manuella, men jag kan inte hitta ett enda objektiv med autofokus från Nikon (och jag har några stycken...) där serienumret står framtill. Det står antingen på bländarringen, när sådan finns, eller baktill någorlunda nära fattningen när det inte finns (även Z). Den senare typen är mer lättläst.
Svar från Erik Madsen 2026-02-21 14:24

Hej Wolfgang - tack för dina fina kommentarer, din kunskap och din entusiasm. Det låter rätt och jag ska korrigera det i bloggen. Jag kan inte läsa de väldigt små siffrorna själv, men nu tror jag att jag kan gissa en 4:a. Filtret sitter väldigt hårt och jag vågar inte dra för hårt. Kameran den satt på har förmodligen stått länge utan att användas. Det är ett Nikon L37c-filter och jag har inga planer på att sätta på något annat. Jag ser till att vända och vända lite på mina egna filter själv.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Wolfgang 2026-02-21 15:28

Haha, Martin, Du vet alltså att jag har en AF Micro-Nikkor 105/2,8 !
Jag den kvar och det stämmer bra att serienumret finns på bländarringen!
Det hade jag glöm! Tack för det! Mvh Wolfgang
ztenlund 2026-02-21 15:39

Jo, jag minns det för att vi diskuterade avfotografering av negativ vid något tillfälle och det var inblandat. Möjligen även eventuell skillnad på icke-D och D, då mitt exemplar är lite nyare och av D-typ.
Skoj att få se lite nostalgi, personligen har jag inte varit med från den analoga tiden. Jag började fotografera som mest med digital kamera, fast jag hade några såna där pocketkameror med film innan. Intressant inlägg detta tycker jag.



(now shown)

To avoid getting spam and other kind of trash comments, please enter the control code below.
« enter the number ninetythree as digits in this field

Add

Previous posts