Erik Madsen/DK
Roskilde-bloggen # 3140: Orolig, osäker och i tvivel.
Roskilde, den 18. august 2025.
Som några av er vet fick jag slut på ström den 31 maj och fick ta hjälp av Falck.
Roskilde-bloggen # 3076: För andra gången. - Fotosidan
Sedan dess har jag varit ute på tur 7 gånger utan strömproblem. Men den 26 juli använde jag 2 gröna dioder på vägen hem från koloniträdgården (2 x 2,6 km).
På min vanliga tur till torgen och hem igen den 13 augusti utan problem. Den 16 augusti använde jag 4 gröna dioder på vägen hem! Och igen idag 4 st. som slocknade väldigt snabbt 2 och 2!
För information: Det finns totalt 10 lysdioder i panelen - 6 gröna, 2 orange och 2 röda. Om de slocknar så snabbt kan det tyda på att batteriet börjar ta slut.
Det är nog väldigt normalt att tro att det inte har gått så länge sedan man köpte sakerna. Det visade sig att det har gått 5 år sedan jag köpte de här batterierna. "Då måste man köpa nya", säger frugan. Ja, de kostar ca. 3 000 d.Kr. plus körning och installation.
Osäkerheten är om jag plötsligt kommer att få slut på ström i trafiken. Min tvivl är om jag ska offra mer på skotern, som är 12 år gammal. Jag har haft den i 10 år och jag vet inte hur länge jag kommer att klara mig.
Nu får vi se hur det slutar.
På gensyn.
PS: Jag lyckades dock ta några bilder.
Fram till år 2008 var det ganska enkelt att få en handikappskoter. Men det fanns restriktioner för det. På den tiden kostade de 45-55 000 DKK - priserna sjönk sedan till 29-33 000!
I mitt fall kunde jag inte uppfylla kraven för att få en eftersom jag hade en fru som kunde köra åt mig och vi kunde ta med min godkända rullstol i bilen. Jag fick veta att jag kunde ansöka om bidrag med hänvisning till min "livskvalitet". Att jag kunde gå på fotboll och gå ut och fotografera, vilket jag alltid hade kunnat göra på cykel medbringende mina kryckor.. Därför fick jag ett engångsbelopp på 9 995 DKK för att köpa en ny eller begagnad. Jag köpte den här, som var 2 år gammal och aldrig hade körts utomhus. Nu är den 13 år gammal och jag känner lite som, när man har en gammal bil, när ska man offra mer på den - är det dags att köpa en nyare begagnad?
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hälsningar Lena
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hilsen!
Ett vanligt bilbatteri har en genomsnittlig livslängd på mellan 3 och 5 år. Ett elbilsbatteri bör ha en livslängd på mellan 8 och 15 år. Mitt batteri är permanent anslutet till en så kallad "impulsladdare", som simulerar en liten mängd användning och sedan laddar igen. Den gör detta året runt, både ute vid dörren här och i garaget på vintern. Jag använde även den här tekniken på min Amazon.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
När jag köpte dessa var de de bästa på marknaden och jag valde också några som hade längre räckvidd. Nej, vi kan inte förutspå framtiden, som man brukar säga.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Scootern är nu lite gammal och sliten. När jag köpte den begagnad (2 år gammal) sades det att den kunde hålla i genomsnitt 7-8 år. Nu är den 12 år gammal och jag har haft den i 10 år.
Batterierna kostar ca 3 000 + leverans och montering.
Nu letar jag runt efter en begagnad med 6 månaders garanti och nya batterier för runt 11 000 DKK. Den måste kunna hålla min tid.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hälsar Eva
Jag har visserligen ett abonnemang hos Falck, som kommer till undsättning inom en halvtimme och kör både skotern och mig hem. Men det är mer osäkerheten kring var jag riskerar att få slut på ström som är problemet.
Men nu har jag bestämt mig för att leta efter någon annan.
Se även mitt svar till Wolfgang.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Viktigt att kunna hålla igång och fylla livet med något meningsfullt, som att fotografera.
/Affe
Med vänliga hälsningar, Erik.