Erik Madsen/DK

Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 3068: Föreningar

Roskilde, den 21. maj 2025.

Volvo PV 444 - 1957. Volvo Amazon B18 - 1965. Volvo Amazon 122 S B18 - 1962. Volvo Amazon B16 - 1959. Volvo Amazon B16 - 1957. Här år 2009 saknas det en Macronrød PV 444, vars ägare inte längre var bland oss. Det var hos honom jag förvarade min Amazon under vintern.

PS: Ursprungligen var B16-modellerna tvåfärgade. Min väns B16 fanns i färgen olivgrön, men den fanns bara i den här årgången.

Den 22 april 2001 bildade jag en liten förening för en liten handfull Volvoentusiaster – ”Marbjerg-Gruppen”. De 3 ägarna bodde i den lilla byn Marbjerg. De andra 3 kom till Marbjerg av olika anledningar – privata vänner. Jag kom också som en vän, men också för att jag hade min 122S förvarad i en lada i Marbjerg över vintern. Ägaren till den gröna Amazonas var också min "mekaniker".

Margruppen körde tillsammans till olika veteranträffar. Gradvis blev vi så välkända att vi blev hänvisade till platser så att vi kunde stå bredvid varandra :-)

Gruppen åkte också på egna picknickar, där våra fruar också deltog -  0ch så var det också med matkorgar osv. :-)😂

Bilden här är från 2009 och kommer från en serie med 9 bilder för den danska klubbtidningen "AMAZONEN", där jag också skrev en liten artikel om vår förening.

På gensyn.

Added 2025-05-21 16:22 | Read 448 times. | Permalink
Kul med ett sådant intresse och att utöva detta med likasinnade i sin närhet, i en sådan liten by fanns det kanske bara tre sådana Volvo? Har en känsla av att det var mer jobb att hålla liv i de gamla bilarna än dagens. Man fick byta avgassystem ganska regelbundet, det var rost både här och där. Den bil jag kör nu har nog ingen synlig rost alls och den är snart 10 år, men det är mer plast mm i karossen
Svar från Erik Madsen 2025-05-21 17:09
Hej Peter D. – tack för dina kommentarer.
Just det, det var bara dem här. Vi andra 3 kom från Fløng, Roskilde och Havdrup.
Det var inte så illa, snarare tvärtom. De var trots allt så enkla och vi kunde få tag på alla reservdelar till dem. Dagens bilar är ganska svåra – om inte omöjliga – för vanliga människor att underhålla själva.
Under de 19 år jag hade min bytte jag bara bakre ljuddämpare, koppling och batteri. Annars var det bara olja, tändstift, rotor och andra mindre delar – vanlig service. Batteriet var bara för att ersätta det "fula" nymodiga med ett originalsvart "gammaldags". Däcken byttes också till sådana med vita sidoväggar. Jag fick nya paneler under min ägoperiod. Vi måste komma ihåg att veteranbilarna inte kör ut i snö och slask på vintern – de stannar inomhus – 1 november till 15 mars.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
En härlig samling! Jag hade en B18. Mvh Wolfgang
Svar från Erik Madsen 2025-05-21 21:04
Tack för kommentaren Wolfgang.
Självklart har du haft en Volvo – har inte alla svenskar haft det ? :-)😂
Mvh. Erik.
Hej Erik! En riktigt fin bild med PV:n och Amazonerna på rad. Alla välhållna och vackra. Kul med den ovanliga olivgröna Amazonen. Kul att du fick göra en artikel om dessa bilar!
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Svar från Erik Madsen 2025-05-22 13:32
Hej Bjarne – tack för dina kommentarer.
När min vän ville sälja den gröna Amazonas var det inte många i Danmark som ville betala det som begärdes. Förmodligen på grund av färgen. En B16 ska/måste vara tvåfärgad. Därför hjälpte jag honom att exportera den till Tjeckien.
Med många vänliga hälsningar från Erik
Jag njuter av att se på dessa skönheter, tänk min Volvo tar nog snart plats som veteran om några år i alla fall. Fint inlägg med givande läsning.
Svar från Erik Madsen 2025-05-22 13:36
Hej Morgan – tack för dina kommentarer.
I Danmark blir det möjligt att registrera en bil som och för veterankörning när den är 40 år gammal. När den är 35 år gammal kan man få billigare försäkring och vägskatt.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Corren Mia här!
Nu blev jag nostalgisk. Min morfar hade en Volvo amazon, och jag älskade att åka i den. Kommer dock inte ihåg vilken modell, men så var det ju på 70-talet och jag var ju inte ens fyllda 10-år. Som jag mins det hade den inget säkerhetsbälte i baksätet. Det var lite mer ” Risky Business ” förr i tiden.
Varma hälsningar
Corren Mia
Svar från Erik Madsen 2025-05-22 13:49
Hej Mia – tack för dina kommentarer.
Länge leve nostalgin.
Min Amazon från 1962 hade säkerhetsbälten i framsätena, men var förberedd för bälten i baksätet. Jag körde nästan aldrig med någon i baksätet, så jag investerade inte i dem.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik! Jo visst är det bra med föreningar, det blir vänner för livet. Vi var några män på en ytterst kvinnodominerad arbetsplats, vi samlades för öl och hygge. Hade min Volvo 144-68 i många år, reparerade ett stort antal hål med gassvets och kunde varenda skruv på den. Ägde verkstadshandboken med alla toleranser. Körde sedan Citroen i många år då de hade bättre kvalité.
Svar från Erik Madsen 2025-05-22 14:05
Hej Stefan – tack för dina kommentarer.
Jag funderade på att köpa Volvo 140-serien som en vardagsbil, men det blev aldrig av. Jag fick jobb hos en BMW- och Honda-återförsäljare och skaffade en tjänstebil. Så i 17 år körde jag både BMW- och Honda-bilar. Hos min nästa och sista arbetsgivare körde jag Mitsubishi. Personligen har jag kört många olika bilmärken – inklusive Citoén. Vi var dock inte alltför nöjda med dem - flera elektriska problem. Idag är det Toyota.
Våra Volvobilar kör inte på vintern.
Med många vänliga hälsningar från Erik
Amazon är nog den snyggaste bilen Volvo har byggt. Lite dåtida italienskt, Alfa-Romeo, stuk på den.



(now shown)

To avoid getting spam and other kind of trash comments, please enter the control code below.
« enter the number fiftyseven as digits in this field

Add

Previous posts