Erik Madsen/DK
Roskilde-bloggen # 2843: Från vänster till högerkörning
Nikon D700 med NIKKOR 50 mm 1:1.4 G. Nikons Monochrome og behandlet i PhotoScape X.
Nikon D700 med NIKKOR 50 mm 1:1.4 G. Nikons Monochrome i kameraet.
Jag är jo inte längre medlem i någon veteranbilsklubb. Men jag får fortfarande några vintagetidningar från några vänner. I en av dem (Veteranposten) fanns en mycket intressant artikel om vänster- eller högerkörning. Många danskar tror eller är helt övertygade om att det bara var svenskarna som körde på "fel" sida av vägen i Europa.
Argumentet för att hålla till vänster: "När två ryttare mötte varandra var det säkrast att ha motståndaren på sin högra sida, där man kunde använda sitt svärd". Den förklaringen har jag hört förut.
År 1718 fanns en föreskrift i Sverige att postvagnarna skulle hålla till höger, men 1734 ändrades det till vänster. I 1758 fick kommersiella fordon i Köpenhamn hålla till höger. Senare (1793) fick man också köra på höger sida ute på landsbygden, men inte i köpstäderna! De flesta övergick så småningom också till att ha högerkörning överallt.
I början av 1900-talet körde man i Europa i vänstersidan på Island, Sverige, Storbritannien, Österrike-Ungern, Tjeckoslovakien, Ryssland, Portugal och Italien.
Idag är det mest några av de tidigare brittiska kolonierna och Australien, Nya Zeeland, Sydafrika, Indien och Storbritannien att man fortfarande har vänsterkörning.
Sverige gick som bekant över till högerkörning 1967, Island 1968. I 1947 bytte Kina - i samband med revolutionen, när kommunisterna kom till makten !
Högerkörning introducerades så märkligt att på flera håll som en följd av politiska omvälvningar. Fascisterna tog makten i Italien 1922. Tyskarna ockuperade Österrike och Tjeckoslovakien 1938.
Något väldigt märkligt är - var förarna av fordonen satt – till höger eller till vänster. Tänk på svenskarnas egna bilar - Volvo- och SAAB-bilarna, som var vänsterstyrda, trots att det fanns vänsterkörning i landet.. Jag antar att bilar som importerades till Sverige också var vänsterstyrda, med undantaget av dem som kom från England.
Det sistnämnda skulle man nog kunna skriva ett nytt inlägg om. Nu får vi se om det blir något.
Mvh. Erik.
Det finns många olika saker att ta hänsyn till om de återstående länderna skulle gå över till högerkörning. Vägar, vägmärken m.m.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hälsningar Lena
Vi körde även i England för många år sedan. Jag tyckte att det svåraste var att komma ihåg hur man körde genom rondellerna.
Första bilden skulle illustrera att man kan bli lite "tokig" av alla förändringarna :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
I Afrika är det vänstertrafik i Botswana, Lesotho, Malawi, Mauritius, Moçambique, Namibia, St. Helena, Seychellerna, Swaziland, Sydafrika, Tanzania, Uganda, Zambia, Kenya och Zimbabwe. Även Australien, Nya Zeeland och några önationer i Stilla Havet har vänstertrafik.
Ja, det var särskilt märkligt att de inte tillverkade några högerstyrda Volvo och SAAB för sin egen marknad och för de länder där de också hade vänstarkørning.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Första bilden är en riktigt hjärnskrynklare, kan inte alls se vad det är ?
HaD/Gunte..
Året innan fick jag uppleva vänsterkörning i Sverige. När vi hälsade på min farbror i Göteborg. Han hade flyttat till Sverige strax efter andra världskriget och han stannade i Göteborg till sin död. Han var också gift med en svensk.
Det är en krukväxt på fönsterbrädan i köket. Som har fått en sväng i "PhotoScape X-programmet" :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.