Erik Madsen/DK
Roskilde-bloggen # 2782: TATRA.
Roskilde, den 3. november 2023.
Arkivbilder. Bildtexterne är under bilderne.
En underbar klubbkväll 2009, där vi fick besök av en speciell grupp Tatra-entusiaster.
Man kan vel kalla den "legenden" - Tatra T 603.
Tatra T 613-2 och faktiskt en uppdaterad T 603, men med helt ny "vignale-kaross" !
Tatra T 613 med moderniserad front.
Ännu en Tatra T 613 med ny front.
Det saknades en enda medlem - här kommer han....
... och han var värd att vänta på. Detta är en Tatra T 613 - nästan helt fabrikskonverterad till en Tatra T 700 1994.
Det är flera av dem här som har importerat bilarna själva från Tjeckoslovakien !
_______________________________________________________
Den tjeckoslovakiska bilfabriken Tatra har tillverkat bilar sedan 1897, men efter WV2 främst lastbilar. 1953 uttryckte kommunistpartiets ledare missnöje med den dåliga kvaliteten på de ryska importerade bilarna. Därför fick Tatra tillstånd att tillverka en aerodynamisk lyxbil - Tatra T 603 med en luftkyld V8-motor bak. Med massor av amerikanskt inspirerat krom och stötfångare.
Modellen tillverkades ända fram till 1975. Under 20-årsperioden tillverkades inga nya modeller (karossar) utan de uppgraderades kontinuerligt. Den var inte till salu för vanliga medborgare, utan var uteslutande reserverad för kommunistpartiets ledare och toppfolk inom industrin. Den exporterades även till andra kommunistiska länder som officiell statsbil (bland annat körde Fidel Castro en vit T 603 med luftkonditionering).
Jag har hört eller läst att bilarna levererades med chaufför som även var mekaniker på bilen - allmän service och underhåll. För större reparationer t.ex. karossskada fick bilen lämnas tillbaka till fabriken. Det fick den också göra vart 7:e år och den dagliga användaren av bilen fick då en ny uppdaterad modell och den gamla gjordes även tillgänglig efter en uppdatering till någon industridirektör. På grund av denna praxis är det svårt att spåra bilarnas historia.
Tatra T 613 designades av det italienska designföretaget "Vignale" !!! Den började tillverkas 1973 med en motor med 4 överliggande kamaxel, 3495 cc och 165 hk (123kW; 167 hk). Motorn flyttades lite längre fram för balansens skull. Modellen tillverkades i 5 serier och i över 11 000 exemplar fram till 1996, då den gradvis hade blivit föråldrad och försäljningen stoppats.
Tatra T 700 var en stor lyxbil som kom 1996 och var en kraftigt uppdaterad och stylad T 613 med helt ny kaross och motor. Fortfarande luftkyld V8 - 3,5 eller 4,0 ltr. Endast 69-72 exemplar av modellen tillverkades! och produktionen upphörde 1999. Det var också slutet på person biltillverkningen och man koncentrerade sig då på lastbilsdesign och tillverkning.
Mvh. Erik.
Med mange venlige hilsener frta Erik.
Det är en av de reaktionerna som jag uppskattar – inte bara på mina egna blogginlägg, utan på andras också. Det faktum att man både kan lära sig något nyt och att man kan bli intresserad av annat än man kanske normalt inte vill.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Tommy S.
Du kan ha helt rätt.
Jag läste någonstans att motorn flyttades lite framåt i både T 613 och T 700.
En av mina kompisar var ute och körde T 603, men inget vilt. Det enda han sa var att motorljudet var lite våldsamt. Jag känner inte till och har inte hört något speciellt om bilarnas vägläge eller olycksstatistik.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
kul att läsa och titta på dina förträffliga bilder. Jag är inte ens särskilt bilintresserad men bilden från din tidigare blogg på en Tatra gjorde ju att jag måste läsa denna och titta på mer bilder. Jag visste ju inte ens att denna bil existerade förrän jag läste om den här i din blogg. Häpnar över att man kunde få den levererad med chaufför, en helt annan tid och annan värld presumtiva Tatarägare levde i får man anta.
Hälsningar Lena
Även bland bilentusiaster är det många som inte känner till detta bilmärke.
Så var inte ledsen för det :-)
Ja, jag visste inte om chauffören/mekanikern heller, förrän gruppen här berättade om det.
Med många vänliga hälsningar och tack för dina kommentarer.
//ERIK//
Gillar dock det udda och vissa drag från andra bilmodeller.
HaD/Gunte..
Det är kul med några lite annorlunda bilar – det tycker jag med.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag var anställd vid en GM-återförsäljare när Corvairn introducerades 1960. Jag minns inte när den kom til DK. Man måste komma ihåg att den producerades i 2 generationer. Generation I från 1960 till 1964 - generation II från 1965 till 1969. Den första generationen var UTAN servostyrning och bromsförstärkare, vilket många andra (särskilt europeiska) bilar inte heller hade. Amerikanerna var inte vana vid det. Bilen förbättrades och fick dessutom ny utseende under hela sin livstid. Ock bland annat "främre kränningshämmare", som kunde som erbjuds 1962 och blev standard 1965.
Ralph Naders bok "Unsafe at any speed" refererade till Corvair-modellen 1960-63 !
Jag hittade bl.a. detta klipp från Wikipedia:
"En rapport från säkerhetskommissionen från 1972 utförd av Texas A&M University drog slutsatsen att Corvair 1960–1963 inte hade någon större potential för förlust av kontroll än sina samtida konkurrenter i EXTREMA situationer."
Erik Madsen: Man har alltid varit tvungen att köra efter förhållandena :-)
Jag kan inte olycksstatistiken för DK, men jag minns inte att vi hade några allvarliga olyckor med den i Roskilde.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Min Amazon 1962/63 hade varken servostyrning eller bromsförstärkare!
Min pappa hade en Chevrolet från 1957 när jag tog mitt körkort. Som européer fick man också vänja sig vid den. Med servostyrning som svarade direkt, där man annars skulle behöva använda mer armstyrka end på andra bilar.