Erik Madsen/DK
Roskilde-bloggen # 2599: Le, för fan - det är en Tesla!
2. februar 2023.
En liten fortsättning på ovanstående blogg. Jag brukar inte skriva så långa texter, men här gör jag ett undantag - förlåt.
Det var en rubrik i FDM:s medlemstidning "Motor" som fångade mig direkt. (FDM = Forende Danske Motorejere).
Jag vet inte om min översättning av rubrikken är helt korrekt :-)
Jag har läst artikeln några gånger och förstår att kamerorna är aktiva hela tiden under körning. Samt att man KAN aktivera kamerorna när bilen står stilla (parkerad). I båda situationerna KAN du bestämma om inspelningarna ska sparas på en USB-enhet. USB-enheten kan tas in och inspelningarna kan sedan laddas in på egen dator.
Att kamerorna kan hjälpa föraren i trafiken var nog den ursprungliga idén med att ha dem. Att fler kameror nu har tillkommit och att de täcker fler vinklar gör dem också lämpliga för att dokumentera stöldförsök och parkeringsskador. Det är inte tillåtet att lägga upp sådana filmer på sociala medier, som det förekommit fall om här i DK. De kan presenteras som bevis i vilken som helst rättegång om domstolen tillåter det. Precis som filmer från företagares lagliga övervakningskameror kan.
I artikeln skrivs det både om rätten att fotografera i allmänna utrymmen och om "Orimlig datainsamling". En dansk expert menar "att systemet strider mot den danska lagstiftningen på området - du är välkommen att fota i offentliga utrymmen, så länge du är fysiskt närvarande".
Min slutsats: Teslaägarna får ta bilder i offentliga utrymmen, precis som vi (fotograferna) också får. Frågan är återigen vad inspelningarna/fotografierna används till. Gatufotograferna kan säkert hänvisa til sitt konstnärliga skapande :-)
Det danska “Datatilsynet”, det svenska “Integritetsskydsmyndigheten” IMY och det tyska “Verbraucherzentrale Bundesverband” har fört problemet/ärendet till de holländska myndigheterna för brott mot EU:s regler på GDPR-området. Teslas europeiska huvudkontor ligger i Holland.
På gensyn.
nu förstår jag första bloggen i denna serie lite bättre. Men blir inte det här mer som att sätta upp övervakningskameror? Det regleras ju på ett annat sätt än att fotografera på allmän plats.
Hälsningar Lena
Ja, det är sant att det mest handlar om övervakning här. Det har varit minst ett fall där jag har läst att polisen begärt in övervakningsfilmer från lagliga övervakningskameror. Här anmälde sig en Teslaägare och hans videoinspelning användes i ett fall. FDM:s artikel pekar på både fotografering i det offentliga rummet och övervakning. Det ska för övrigt sättas upp skyltar på platser där lagliga övervakningskameror finns uppsatta.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Det kanske borde sättas en skylt om övervakning på bak- och framsidan av Teslarne :-)
Jag är ingen expert heller, men jag har en familjemedlem som kör Tesla och jag har läst lite om det.
Som jag förstår. då kan man stänga av kamerorna – både när man kör och vid parkering, men det är jo inte meningen. Kamerorna är en del av ett allt mer omfattande säkerhetshjälp för föraran. Det sker också ständig utveckling mot att de ska kunna köra själva! Problemet som FDM:s artikel pekar på är att kamerorna kan användas för att övervaka okunniga och oskyldiga personer som blot passerar bilen.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Min familjemedlem hade nytta av sin kamera på sidan av bilen när han blev omkörd av en lastbil som "släppte" en del av lasten över tak, vindruta och motorhuv. Lastbilen fotograferades och man kunde ringa til lastbilschauffören och på så sätt komma överens om försäkringsavtalen.
Ännu är det inte bestämt vad som ska gälla, men risken finns att de måste parkera någonstans utanför och sedan promenera sista biten.
Ha det gott! /Thomas
Jag menar absolut att man kan stänga av kamerorna när man parkerar. Men då kan man såklart inte hålla koll på om man får en parkeringsskada.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag vet inte om Tesla-företaget kan se filmerna, men de har förmodligen full kontroll över var bilarna är. Jag tror också att ägarna kan få div. uppdateringar via webben om de vill betala för det?
Som jag har hört och läst så är det det övergripande målet. att Teslas måste kunna köra själva. Det finns redan flera hjälpfunktioner, den bromsar själv när den närmar sig rött ljus, den kör runt hinder på vägen, bromsar för långsamtgående bilar framför osv. Flera av dessa saker finns även redan i andra bilmärken.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Läste också att det är mest män som köper Tesla! :)
/B
Det här är inte längre bilar, utan körande datorer.
Min sista "riktiga" bil var en Volvo Amazon 122S från 1962 :-)
Med vänliga hälsningar från Erik.
Du har helt rätt i dina kommentarer.
När det gäller reglerna om lagliga företagsövervakningskameror så måste man visa upp med skylt, att de finns vart man än går.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Som privatperson får du sätta upp övervakningskameror. De får endast övervaka sin egen mark/område och inte trottoarer, cykelvägar och körbanor intill ens mark. Om det finns tillgång för t.ex. brevbärare och sophämtare för att låta dem komma in på tomten, då MÅSTE en skylt sättas upp,