Det är DSB:s gamla skyddad depå i slutet av Skovbogade. Danska Järnvägsmuseet har hört hit, men har nu flyttat till Odense. Depån användes tidigare för museets stora ånglok, som sköttes av frivilliga entusiaster.
I fortsättningen kommer remissen endast att användas i magasin - och remisssyfte. DSB har stängt pengalådan och museet har inte pengar att reparera spår och byggnader.
PS: DSB = Danske Statsbaner.
På gensyn.
Ja, jag skulle jo inte backa från uppmaningarna om att vara "civil olydig":-)
Intresset finns, men pengarna saknas. Byggnader är "fredede" skyddade så att det blir inget bygget på platsen om man inte kan bevara det yttre utseendet. Jag måste nu hålla ett öga på utvecklingen.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Än så länge händer ingenting med byggnaderna som de är skyddad/fredet.
Med vänliga hälsningar från Erik.
Jag minns också de gamla ångloken och när jag var pojke kunde jag alla tågnummer. Byggnaderna här är de äldsta i sitt slag i DK. Det är vår tågstation också och lyckligtvis är den också skyddad och i bruk. Danmarks första järnväg gick från Köpenhamn till Roskilde 1847. Stationshuset i Köpenhamn revs för många år sedan.
Med många vänliga hälsningar från Erik.