Erik Madsen/DK
Den Danske Bloggen # 2086 / Nostalgi på svensk.
Roskilde, den 19. marts 2021.
Jag fick en bunt med biltidningar från en vän. Det fanns den här bilbroschyr däremellan - på svenska! Det påminner mig om när jag var 13-14 år och gick runt till de lokala bilhandlarna och tiggde bilbroschyrer. Jag har fortfarande några av dem - och det som slår mig här igen är att det inte finns några fotografier i dem, utan fina ritningar. Det gör det också möjligt att "manipulera" lite med storleksförhållandena - särskilt med hur rymliga de små bilarna var. Det var förmodligen tidens "Photoshop" :-) Det är samma "fremgangsmåde" i vissa broschyrer som jag har om en Renault Dauphine och en NSU Prinz.
Intresset för den storleken på bilar var stort i Danmark så kort efter andra världskriget, eftersom bilar alltid har varit föremål för stora skatter. Det var motorcyklar eller bilar från 30- och 40-talet som "prægede" gatubilden vid den tiden.
Austin A 30 - eller bara Austin Seven: 1951-1956.
Emellertid anges alla både interna och externa dimensioner bland många många fler tekniska detaljer. OBS - hydrauliska bromsar, toppventiler, synkroniserade 2: a - 3: e och 4: e växlar och 12 volt system. Och en imponerande mängd annan information
På återseende.
PS. Jag har bara ägt en engelsk bil en gång i mitt liv. En Morris Mascot, som den hette i DK (annars Morris Mini) Austins version hette Austin Partner.
KORRIGERING: Jag ägde också en Ford Escort.
Det var trots allt en text som tilltalade de nya köparna. Efter några svåra år.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Ja, det har hänt mycket under alla dessa år.
Jag har själv ägt en Opel Olympia, Morris Mascot, Opel Rekord, Renault 16, Ford Escort, Citroën BX, Citroën Xsara og Toyota Yaris.Allt köpt som begagnat!
I 17 år hade jag företagsbilar - BMW och Honda.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Det er godt med minder og det er ren nostalgi.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Tommy S.
När Austin Partner (det kallades på danska) introducerades i DK - fanns det en annons i den lokala tidningen varje dag i en vecka: "Behöver du en partner" - den sista dagen: "Din partner har kommit - se den vid NN-återförsäljaren ".
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Ja, det finns många roliga uttalanden, men många av dem hade önskad effekt hos många på den tiden.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Kul att se Erik.
Ja, jag tycker att det är mycket både intressant och nostalgisk läsning. Jag har många gamla broschyrer, men jag tycker att den här var särskilt rolig när den var svensk.
Teckningarna är särskilt roliga tillsammans med texten. Specifikationerna, å andra sidan, är "rätt" nog.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hälsningar Lena
Jag var 12 år gammal och mycket intresserad av bilar vid den tiden. Om bilar var lätta att köra på den tiden vet jag inte, men de var lättare att reparera.
Du har rätt Den tidens luftkonditionering är inte alls jämförbar med dagens "aircon" :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
HaD/Gunte..
Jag skulle säga det på det sättet att ritningarna förmodligen förskönar hela bilden. Men de tekniska specifikationerna är tillräckligt korrekta och det finns några som sticker ut - bara en av dem är att den hade 12 volt-system. Det fick Amazonen först med B18 1961/62 som min hade.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Mycket franskt alltså.
WOW du har också ägt många olika bilmärken.
Vi har inte haft så bra erfarenheter med de 2 franske - alltid något fel med det elektriska. Nu håller vi oss till japanerna de närmaste och kanske de senaste åren.
Med många vänliga hälsningar från Erik.