Erik Madsen/DK
Danske Bloggen 1399 / "Roskilde Ring" part 2.
Roskilde, den 1. august 2019.
https://www.fotosidan.se/blogs/emfoto43/index.htm
Texten är under bilderne. Alle bilder er affotograferet fra Roskilde Museums jubilæumshefte.
1960 kördes det första Formel 1-loppet i Danmark. Jag bodde i Nakskov på den tiden, men körde 150 km med min kompis och hans svåger, som hade körkort och bil. Stirling Moss vinner före Innes Ireland och Roy Salvadori. Den andra och sista Formel 1 race kördes 1962 och vanns av Jack Brabham framför Masten Gregory och Innes Ireland. Båda raserna gav stora underskott på grund av få få åskådare och de dyra körlönen. Det var inte vad danskarna ville se - ännu.
Det var dom stora standardbilarne som var den stora attraktionen. Och särskilt Volvo - därav namnet "Volvoklassen".
Man bör komma ihåg att bilismen i Danmark inte riktigt kom igång förrän i slutet av 50-talet och början av 60-talet. Så att gå till motorsport och titta på, antingen ens redan köpte eller ens mycket önskade bilmärke vinna på banan, var enormt.
Det var en kamp om placeringerne så att det kunde gå helt fel en gång i taget. Men som jag skrev i det föregående inlägget, sällan med något annat än bucklor i bilarna. Gradvis blev Volvo omkörd av andra bilmärken - här en Hillmann och sidan av både Ford Anglia Broad Speed från Storbritannien, Ford Cortina GT, Porche 911, Alfa Romeo GTV och BMW 2002.
Formel 3 Det danska mästerskapet 1965 - från vänster Georg Dumeborn, Jørgen Ellekær, Pico Troberg, Egert Haglund. Tävlingen vann Jørgen Ellekær. Den sista tävlingen den 22 september 1968 vann den svenska Reine Wisell, som satte det sista banrekordet på 42 sekunder rent, vilket motsvarar en genomsnittshastighet på 120 km/h !
Jag flyttade till Roskilde den 2 januari 1962 och såg alla bil loppene för "Ringen" stängd. Sista tävlingen den 22 september 1968. Den 14 april 1969 beslutar "Ringens" -ledning att stänga banan för gott. Det blev gradvis för många klagomål om ljudet - särskilt från läkaren på det närliggande sjukhuset. Det fanns så småningom också stora trafikproblem eftersom banan låg mitt i staden.
Idag är hela området planerat som ett grönt område där asfalten har tagits bort och den kuperade terrängen bevarats. Sjön här, där ryttergården var, har blivit 2-3 gånger större än tidigare. Eftersom vatten inte längre pumpas upp till vattenförsörjningen i Roskilde, vilket har lett till en ökad grundvattenökning.
Det var den korta versionen, men det kommer inte mer från mig.
PS: De mest kända svenskarna på "Ringen": Pico Troberg - Yngve Rosqvist - Egert Haglund - Reine Wisell och Ronnie Petersson. Den sistnämnda lyckades aldrig vinna på "Ringen".
Hälsn!
Det roliga är att det faktiskt finns en ny bana här lite utanför staden. Men den får man inte köra tävlingar på! På grund av grannarna. Även om banan är i en "støjzone" där flygplatsen också ligger !!! Den används som ett "køre teknisk anlæg" som ägs av FDM (Forenede Danske Motorejere).
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Har läst dina 2 bloggar om "Ringen" och den gamla känslan infinner sig direkt;)
Gissar att en och annan dansk även körde på samtidiga Skreabanan och senare Falkenberg,
till skillnad från "Ringen" så kallade landsvägbanor. Kul att du nämner Pico Troberg, ett riktigt `original´ ;)
/Stephan
Jag har inte mycket kunskap om MC-ryttarna förutom den danska speedway-stjärnan Erhard Fisker, som hade stor framgång som TT-ryttare.
Pico Troberg var mycket populär i DK.
Med många vänliga hälsningar från Erik.