Erik Madsen/DK
Danske Bloggen 1398 / "Roskilde Ring" part 1.
Roskilde, den 1. august 2019.
Som lovet og truet med:
Texten är under bilderne. Alle bilder (undtagen nummer 1) er affotograferet fra Roskilde Museums jubilæumshefte.
Från bokhyllan och en ursprunglig klistermärke, som jag aldrig har nænnet att sätta på Volvo Amazonen.
Medlem och kassör i motoklubben ASK var löjtnant i civilförsvars militära ingenjör-trupper. Han fik til att kolonnen kunde träna i grusgropen - med bulldozrar och besättning !
Den första tävlingen kördes på en grusbana på 654 meter, men redan til nästa race var den asfalterad och nu på 670 meter!
Under de första åren var det väldigt primitivt och det var inte ovanligt att köra till loppet med registreringsskyltar och fullt registrerade bilar. Ljusen täcktes bara något och så var det bare race. Børge Nilsen var en av de lokala hjältarna.
Det fanns också motorcykellopp - både TT och motorcros - på "Ringen". Detta gav danska ryttare möjlighet att visa upp sig på dansk jord. Annars, när motorcykelrace på almen väg var förbjudna i Danmark, var de tvungna att åka till Sverige och köra. Så gjorde Svend Aage Sørensen, som körde både Saxtorp och Hedemora. Och en liten serviceinformation till Bob Bovin - det blev också körd fyra cykellopp här. Och en enda traktor race :-)
Trots den lilla, kurvade och något farliga bana inträffade relativt få skador. Under hela "Ringens" -tid inträffade tre dödsolyckor. En journalist på en testkörning och en engelsk racerförare- båda i 1960. Och en dansk racerförare i 1965.
Banan utvidgades 1957 till 1400 meter och slutade med denna layout. Det kördes mot klockan, som inte var normal i resten av stora världen. Man började vid "Dommer Tårnet" och uppför backen, under "Lucas Broen" och in i "Everton Svinget" och vidare. På den lilla banan körde man till vänster och in i "Politikke Svinget". På den lilla banan kördes några gokart-lopp - inte riktigt säkert.
End of part 1.
Hilsen fra Erik i Roskilde.
Mv/Gunte..
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hälsn!
Mvh. Erik.