Erik Madsen/DK
Danske Bloggen 1223 / Leica och Kodachrome.
Roskilde, den 30. januar 2019.
Foto läsning - Leica och färger.
Jag började läsa några av de "Leica Fotografie", som jag köpte på en loppmarknad i sommar. Det går något långsammare med det tyska än det svenska, norska och engelska. Men det har naturligtvis den fördelen, att underhållningsvärdet är större och varar längre.
Bildtexterne är under bilderne.
Den tyska versionen som jag köpte 34 stycken av. Årgangene 1984-1988, så det tar lång tid innan jag är klar med dem :-)
Texten säger att de amerikanska kunderna som registrerade sig fick gratis den engelska versionen "Leica Photography". År 1937 registrerades 22 000 mottagare. Alla andra kunde köpa tidningen för 1 $ pr. år.
En av de första Kodachrome-sidorna (forsider) på den amerikanska utgåvan.
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Ja det är väldigt intressant, men det är också väldigt roligt att många av de ämnen som skrivs och talas om, är nästan detsamma som vi diskuterar idag. Kontrast, skärpa och korn (idag digital brus) på svart vit film. Mättade färger eller mer dämpade - Kodak eller Agfa. Objektiv och all annan utrustning.
Tja, jag kommer nog att komma igenom dem - även på tyska.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Det måste va intressant läsning. Kodak och Agfa var tidiga med färgbilder för allmänheten.
1936 såldes första Agfa Color Neu i Berlin. Jag läser på om färgfilm just nu.
Ha det gott
Bob
Jag fotograferade med alternativa Agfa och Kodak i mina första foto år 1963. Det blev mest Kodachrome diasfilm. När vi började filma med super8 blev det med Agfa. Vid den tiden mente de flesta av mina klub venner att Kodak hade för mättade färger :-)
Jag försöker dessa dagar på att simulera Kodachrome direkt i kameran och det kommer ett blogginlägg senare med ett försök på det.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Ja, Kodachrom är speciell, och den lät tala om sig genast från början. Å ena sidan överlägset finkornig och skarp - och därtill mycket hållbara färger. Å andra sidan extremt lågkänslig och supergrinig på exponeringen. Därtill en svajig framkallning av Kodak (den fruktade ärtsoppan på Kodachrome II, och magenta-sticket på Kodachrome 25).
Lika svår som den var att fotografera med, lika grinig är den i dag att skanna - det krävdes ett orientaliskt tålamod att lära sig detta. Men - när allt stämmer, vilken fullständigt briljant överlägsen film!
Jag har ca, 30000 Kodakromdia (Kodachrome II / Kodacrome 25) spännande över tiden 1968 - 2002. Då allt är prydlig i magasinlådor tar det upp två stora takhöga garderober... :-)
Min åsikt med texten var att man skulle kunna läsa rubriken och underrubriken. Tack för din mycket detaljerad rapport om dina egna erfarenheter med Kodachrome. Jag kan inte räkna hur många lådor jag har - men det är så många att jag inte kommer att skanna dem :-)
Som jag skriver til Bob här ovan, "lekar" jag med att simulera Kodachrome II direkt i kameran. Huruvida det lyckas kommer att visa sig.
Med vänliga hälsningar från Erik / DK.
Jag har lånat några enskilda kopior av de nya utgåvorna. En gång i taget ser jag deras nätverksupplaga och det är på engelska :-)
De tyska, som jag har, är det mest fotografierne som har mitt intresse.
Hälsningar från Erik.