Erik Madsen/DK
Danske Bloggen 1211 / Svensk nostalgi - SVT - också för mig.
Roskilde, den 11. januar 2019.
SVT/Trafikmagasinet i DDR 1985.
Det var ett program som vi var många danskare som följde med stort intresse.
I en kort paus med fotograferingen gjordes några "resor" runt i Youtube och sedan hittade jag det här:
Den varar ca. 20 minuter, det är värt det - i min mening.
Eftersom det är en fotodagbok, var jag tvungen att titta i arkivet för att se om jag hade några egna bilder. Jag tror att jag kanske visat dem tidigare under min "veteranperiod". Jag hade inte bilder på östtyska bilar. Tatra producerades i Tjeckoslovakien. Men de exporterades till de östeuropeiska länderna. Där de bara gjordes tillgängliga för partitopptjänstemän. Där följde en kombinerad förare / mekaniker med varje bil.
PS: Fidel Castro hade en vit med air con.
Bildtexterne är under bilderne. Bilderna togs vid ett möte med några Tatra ägare i min dåvarande klubb "Dansk Veteranbil Klub" :
Modell 603 tillverkades från 1953 till 1975 med olika uppdateringar över tiden. Den som visas här är en modell 2-603 med dubbla strålkastare - årsmodell ?
Luftkyld V8.
Varje 7 år återvände bilarna till fabriken. De uppdaterades och returnerades. De kunde då köpas av högt ställda affärsmän. Partitoppen fick en helt ny. Detta är en sådan uppdaterad 603-modell !!!
T 700 som producerades från 1996 till 1999 i endast 69-72 stk. Det var Tatras sista personbil. Bilen här är dansk importerad.
😁
Hav en god aften.
//Erik//
Hav en god aften - vi skal jo se om Sverige kan gøre Danmark kunsten efter om lidt 20.00.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
https://www.youtube.com/user/cortezcorsa/videos
Det är kul att se Christer Glenning också som tyvärr lämnade jordelivet alldeles för tidigt.
Mange tak for det link - værdsættes meget.
Så skal du også have en fra mig - det kan være at du kender til den i forvejen ? Den kan ikke ses uden for Sverige, så jeg kan ikke se den.
https://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/Trafikmagasinet/
Mvh. Erik.
PS: Jeg vidste det godt om C. Glennings død.
I väst hånade vi Trabbin för att den var gjord av det vi numera stolt skulle kalla komposit och ta extra betalt för. 10 års köande, toppfart 100 men ändå en bil.
Tatra var desto maffigare. Jag tycker dom var snygga, snyggare ju äldre dom var. Fantastiskt rymligt baksäte för partitoppen att sitta i.
Jag såg programmet varje gång och var ett fan av det. Jag besökte också DDR innan muren föll och det var en speciell upplevelse. Jag kunde känna igen situationen på motorvägen till Berlin. Vi körde bara in på platsen innan en polisbil kom fram, som höl och tittade om vi kom i kontakt med några DDR-medborgare. Där satt och åt lunch. Det var några okända berättelser om Tatra, som vi fick från danska Tatra ägare.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Nu ska vi se Sverige mot Egypten här i Köpenhamn (på TV).
Jag har aldrig haft nöjet att köra Tatra, men en av mina kompisar har provat det. Han hade samma känsla som du uttrycker här :-)
Med vänliga hälsningar från Erik.
/Gunnar
Ägaren till den här bilen berättade att det var en URSPRUNLIGEN 603 som hade uppdaterats - rätt nog - till en 613, som introducerades 1968 och gick i produktion 1973. Designad av Vignale, som du också skriver.
Tack för dina kommentarer.
Med många vänliga hälsningar från Erik / DK.
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Det var när jag såg några av de östeuropeiska bilarna i "Trafikmagasinet" som jag minns Tatras intressanta historia.
Så här låter den:
https://www.youtube.com/watch?v=UEglqDfGYM0
Med mange venlige hilsener fra Erik
Trafikmagasinet var mycket populär i DK och det var ett av mina favoritprogram.
Det var lite obehagligt att köra i transit genom DDR för att komma till västra Berlin. Det var nödvändigt att följa fartbegrænsingen 80 km hela vägen :-)
Hav det godt.
PS: Linket fra Martin kan varmt anbefales:
https://www.youtube.com/user/cortezcorsa/videos
Mvh. Erik.