Erik Madsen/DK

Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Danske Bloggen 140/ Roosevelt.

________________________________________________________________________

Det är säkert känd för vissa av er, att jag har ett intresse i veteranbilar. Så därför måste jag naturligtvis skriva detta blogginlägg.

Marmon Roosevelt 1929. (© foto Ole Hansen, Skibinge-DK).

När jag i början av sextiotalet mötte mina svärföräldrar hörde jag om en mycket speciell bil - en Roosevelt med några mycket stora strålkastare. Min svärfars första bil. På bilden är det svärmor, svärfar och min blivande fru. (Här bara 11 år gammal).

Mitt intresse för veteranbilar var inte väckt vid den tiden, man var ung och det var nya bilar man tittade efter. Men jag var anställd vid en bilfirma och var mycket intresserad i bilar, så jag ville ta reda på denna Roosevelt, som var det enda jag hade att gå efter. Men det fanns ingen där visste om detta bilmärke och det var långt innan Internet och Google :-) Först när jag blev medlem i "Dansk Veteranbil Klub " och träffade några medlemmar med lite mer kunskap än jag hade, fick jag satt ett bilmärke på - Marmon.

Jag fick redan då (1960erne) veta att det fanns en bild av bilen. Fotograferat av min svåger Ole. På en tur till Møn 1956. Nu år 2015 dök det upp i min inbox! Bättre sent än aldrig som man säger.

Marmon bildades 1902 under namnet Marmon & Company i Indianapolis, Indiana. De producerade många framstående modeller. Med många olika typer av motorer från luftkyld V4, allmänt V6, V8 - 6cyl och 8 cylinder radmotorer!
Bilen på bilden - Marmon Roosevelt - lanserades 1929 med en 8 cylindrig radmotor och ett pris under $ 1000 av hänsyn till den ekonomiska krisen i USA.
Marmon var redan 1927 börjat utveckla världens första V16 motor men den kom först i produktion i 1931 och då hade Cadillac redan presenterad deras .
Marmon Sixteen endast tillverkas i 400 exemplar och man stoppade bilproduktion 1933.
Det blev senare ett helt nytt företag - Marmon-Herrington som jag tror finns i dag, tror jag har sett stora lastbilar med Marmon märke på framsidan. Det är vist också något med wire och cable cars ?

Jag känner inte till hur många Marmon som kom till Danmark, men det är nog inte många. Det finns fortfarande en uppgift för mig att studera vidare.
Med veteran hälsning från Erik / DK

PS: Bilden har jag försiktigt redigerad med Silver Efex Pro. 


Added 2015-03-13 17:45 | Read 7084 times. | Permalink
Fin bild från svunna tider, läcker bil.
Må gott
/Hans-Åke
Svar från Erik Madsen 2015-03-16 10:19
Ja det finns förmodligen många bilder i lådorna i många hem.
Må bra du med.
// Erik / DK
Vilken härlig bild!! Jag blir ju direkt nyfiken på vad som händer på andra sidan vägen... Deras blickar skapar en "mystik" i bilden... Och ja, bilen, med din fina story... Och bilar med 16-motorer.... Hmmmm, impressive!! :)
Kul och spännande läsning. Trevlig helg! //Peter
Svar från Erik Madsen 2015-03-16 10:37
Hej Peter.
Tack för dina ord och ditt funderarna. (Heter det så?), som du är så flitig med.
Det uppskattas också av andra här på FS, kan jag se.
Mystik är bra och det är inte allt som ska förklaras och här vet jag inte heller hvad som händer. Kanske det är min andre svåger de letar efter? Jag tro att de har varit den 16 cyl. motorn som gav Marmon dödsstöten.
Hälsningar från Erik / DK
Mycket trevlig historia du bjuder på denna fredag Erik. Jag har aldrig hört talas om detta bilmärke. Vad kul att du också nu har en bild till denna gamla historia, det blir liksom lite mer påtagligt då. Önskar dig en riktigt fin helg.
Svar från Erik Madsen 2015-03-16 10:41
Hej Ingemar.
Nej, jag hade också att gräva lite djupare i bilhistorien. Jag är inte helt färdig och kommer att prova om jag kan lösa den danska historia.
Ledsen för det något sena svaret.
Hälsningar från Erik / DK
Fin bild och text om den gamla rariteten.
Det finns ett exemplar av Marmon 8-69 1929 på Arvika bilmuseum så när du har vägarna förbi så titta gärna in.
// Per-Olov
Svar från Erik Madsen 2015-03-16 10:46
Hej Per-Olov.
Naturligtvis finns det en Marmon i Sverige :-)
Tack för inbjudan - min väg förbi är förmodligen lite tveksamt, men man får aldrig säga aldrig.
Hälsningar från Erik / DK
Svar från Erik Madsen 2015-03-16 10:48
Tack för länken Hans-Åke.
// Erik / DK
Hej,
Du verkar veta mycke om gamla bilar.
I en blogg för länge sedan hade jag en bild av svärfars bil på fyrtiotalet.
Här är länken:
http://www.fotosidan.se/blogs/bob-bovin-photography/257-gammal-tidning-fran-krigsslutet-vilken.htm
Du kanske vet vad det är för en bil, vi fick aldrig någon rätsida från fotosidan.

Din bild är ett fint tidsdokument, man tycker det är ås kul. Assistent Ninni gillar gamla bilar.

ha det bra
Bob
Svar från Erik Madsen 2015-03-16 12:37
Hej Bob.
Jag har sett ditt blogginlägg - det är från den tid då jag just hade börjat blogga. Så jag missade precis den. Fint inlägg och rolig historia.
Jag håller med dem som säger inte Ford och inte Chevrolet. Chrysler är inte en dålig gissning. Men nu kommer vi inte att gissa längre, jag tar det i min klubb i morgon! Så ser vi.
Hälsningar från Erik / DK
PS: Assistenten har ett hälsosamt intresse:-)
Svar från Erik Madsen 2015-03-18 13:51
Efter att ha visat bilden till en hel del medlemmar i min klubb i går kväll, och därefter fått hjälp från ett medlem med en massa böcker om Chevrolet, slutsats: Chevrolet 1931 Sedan! Emblemet lura lite men kylaren är vad avgör ärendet, den är helt annorlunda än alla andra på den tiden. År 1932, blev den "dressed up" lite och stötfångaren är något annorlunda, bland annat.
Inga fler gissningar :-)
Med veteran hälsning från Erik / DK
Bob Bovin 2015-03-18 14:50
Hej Erik,
Tack så mycket, Ninni blev glad för svaret. Tacka dina vänner i klubben
det var Ninnis far som tog bilden med sin broder och bilen. De båda bröderna ägde bilen tillsammans.
Vänliga hälsningar
Bob och Ninni
Mycket trevlig läsning o bil o bild, blev tvungen att Googla, o dom har ju tillverkat bla. en massa bepansrade militärfordon och personbussar o lastbilar, you name - intressant! Fin kärra, o tänk 8 cylindrar, den drog nog lite soppa! Må dejligt i helgen Mads! LO
Svar från Erik Madsen 2015-03-16 10:57
Hej LO.
Ja Marmon och senare Marmon-Herrington är en mycket intressant historia att studera.
Week-enden var mycket i soffan framför TV: n - så därför detta sena svar.
Hälsningar och ha en trevlig dag til dig i det avlånga landet :-)
// Erik / DK
En intressant bil och en trevlig historia, Erik.
Svar från Erik Madsen 2015-03-16 11:00
Yeah right? Och enligt din smak N Thomas - både bild och bil.
Hälsningar från Erik / DK
Vilken härlig gammal bil fin text En bil jag inte hört talas om Roligt att se Ha en trevlig helg Erik : ) // Gert
Svar från Erik Madsen 2015-03-16 11:05
Det är väldigt roligt att prata om ett bilmärket som  inte är lika känd.
Helgen gick framför tv denna helgen - ingen FS förrän nu.
Ha en bra dag Gert.
// Erik / DK
Suverän bild på en riktigt fin bil! Såna strålkastare skulle jag vilja ha, har alltid drömt om en bil med stora, fristående strålkastare. Men det förstås, skulle kanske se konstigt ut på min A4 eller vad säger du Erik?
Fint berättat (som vanligt!) Hälsningar/ Björn T
Svar från Erik Madsen 2015-03-16 11:18
Hej Björn.
Tack för dina fina ord. Jag måste vidarabefordra fina kritik på bilden  till fotografen.
Sådana stora strålkastare skulle förmodligen inte passa på en Audi. Men svenskarna är välkända för många och stora extraljus :-) Så ........
Hälsningar från Erik / DK
Veteranbilar är vackra så det är klart man måste blogga om dom! =)
Ha det så gott!
Svar från Erik Madsen 2015-03-16 11:20
Så jag kommer nog att fortsätta :-)
Ha en bra dag Helene.
// Erik / DK



(now shown)

To avoid getting spam and other kind of trash comments, please enter the control code below.
« enter the number ninetyone as digits in this field

Add

Previous posts